Annoncer
pressemeddelelse om Kapduen

Bundgarnsjollen Kapduen er nu erklæret bevaringsværdig af Skibsbevaringsfonden

Jyllinge den 26. oktober 2017

Siden foråret har foreningen ”Kapduens Venner” med udgangspunkt i Jyllinge, arbejdet på at restaurere og klargøre Danmarks største bevaringsværdige  bundgarnsjolle ”Kapduen” til sejlads med gæster på Roskilde Fjord.

En vigtig milepæl er nu nået da træskibsbevaringsfonden har godkendt ”Kapduen” som bevaringsværdig. Med godkendelsen som bevaringsværdig følger foruden anerkendelsen fordelagtige lånemuligheder i skibsbevaringsfonden.

”Kapduens Venner” der pt. tæller op mod 20 frivillige har får overdraget skibet af den hidtidige ejer for en krone. Foreningen har som vision at Kapduen skal ud og sejle med passagerer i Nationalpark Skjoldungernes Land båret af frivillige kræfter.

Bag initiativet med at gøre Kapduen til et sejlende fartøj med udgangspunkt i Jyllinge står Freddy Petersen, Strandinspektør Sam Christensen, byrådspolitiker Morten Gjerskov og Havnefoged Morten i Jyllinge Lystbådehavn . De har siden det tidlige forår arbejdet på at etablere foreningen ”Kapduens Venner” og gøre fartøjet sejlklart.

Teknisk set er Kapduen reddet da bunden nu er 100% sejlklar og motoren har været startet. Der  udestår stadig betydelige restaurerings opgaver og skal rejses penge til at skibet kan komme på værft, da ikke alle opgaver kan løses af frivillige.

”Jeg har lagt mange kræfter i projektet og tror at vi kommer ud at sejle i løbet af 2018” udtaler Freddy Petersen.

Kapduens Venner skal styrkes: Vi mangler en elektriker og flere skibsførere til de 3 guidede sejlture per uge fra næste sejlsæson. Et par tømre kan vi også bruge. Vi mangler også  donering af penge til skibskassen til materialer til Kapduens Venner. Interesserede bedes kontakte mig.

For yderligere oplysninger til Redaktionerne kontakt:

Freddy Petersen

Dragevej 6